تغییر نگاه نظام آموزشی به سوی پژوهش‌محوری و مهارت‌آموزی یک ضرورت است

1398/02/06-16:21

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم رونمایی کتاب «نظام موضوعات شبکه‌‌های ارتباطی و حمل ونقل شو» در نمایشگاه کتاب تهران گفت: تغییر نگاه در نظام آموزشی به سمت حل مسئله‌ی پژوهش‌محوری و مهارت‌آموزی در مقطع کنونی یک ضرورت است.
به گزارش ستاد خبری سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کتاب «نظام و موضوعات شبکه‌‌های ارتباطات حمل ونقل» که از سوی دانشگاه آزاد اسلامی تالیف و گردآوری شده جمعه (6 اردیبهشت ماه) در سالن انجمن فرهنگی ناشران بخش آموزش نمایشگاه کتاب رونمایی شد.
در این مراسم که با حضور تنی چند از روسا و اعضای ریاست علمی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، علی شهابی با بیان اینکه اولین جلد از مجموع کتاب‌‌های تدوین شده از سوی دانشگاه آزاد و همسو با سیاست‌‌های جدید مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی در پژوهش‌محور کردن تحصیل در دانشگاه آزاد افزود: پژوهش‌محوری با رویکرد شناخت و معرفی چالش‌‌ها و راهکارمحور است.
وی افزود: تغییر نگاه در نظام آموزشی به سمت حل مسئله‌ی پژوهش‌محوری و مهارت‌آموزی در مقطع کنونی یک ضرورت است.
وی تبیین پژوهش‌‌های اثرگذار و یکپارچه را در قالب سیستم آموزشی، نقطه‌ی عطفی در حوزه‌ی علمی کشور دانست.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه اولویت‌بندی در چالش‌‌ها مدنظر بوده است، افزود: آیین‌نامه‌‌ها در حال تغییر هستند تا پژوهش‌محوری و توجه کیفی در آموزش و تدوین پایان‌نامه‌‌ها مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: در نخستین گام 5 چالش در حوزه‌ی حمل و نقل مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است و در کتاب نظام موضوعات شبکه‌ای ارتباطی حمل و نقل به این موضوع پرداخته شده است. عدم توسعه‌ی حمل و نقل ریلی به عنوان مهمترین چالش در بخش حمل و نقل، بارها از سوی مقام معظم رهبری تاکید شده است و در رتبه‌ی اول قرار گرفته است و در جایگاه بعدی حجم بالای تصادفات شهری و برون‌شهری از آسیب‌‌ها و چالش‌‌های جدی حوزه‌ی حمل و نقل کشور است.
وی تصریح کرد: 1500 موضوع برای 5 چالش اساسی کشور در 200 نظام موضوعی تعریف شده است که از مهرماه اجرای آیین‌نامه‌‌های جدید را شاهد خواهیم بود تا این موضوعات در قالب پایان‌نامه‌‌ها بررسی شود.
شهابی استقبال و حمایت اساتید و دانشجویان را در موفقیت و اجرای این رویکرد جدید دانشگاه  آزاد لازم و تعیین‌کننده دانست و اظهار کرد: تعریف چالش‌‌ها، هسته‌ی اصلی تفکر علمی برای راهبردی کردن راهکارها در خروج از چالش‌‌ها خواهد بود.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد خروجی پژوهش‌‌ها به راهکار و راهبرد تبدیل شود.
 

به ما بپیوندید: