جمع‌آوری آثار منتخب جشنواره‌های کتاب ایران توسط موسسه خانه کتاب

1398/02/06-15:29

مدیرعامل موسسه‌ی خانه کتاب، از جمع‌آوری آثار منتخب جشنواره‌های کتاب ایران توسط این موسسه خبر داد و افزود: امیدوارم این کار مورد توجه اهالی کتاب و بخصوص اهالی رسانه قرار گیرد چراکه اصحاب رسانه باید این کتاب‌ و جشنواره‌ها را نقد محتوایی کرده و به بررسی آن‌ها بپردازند.
به گزارش ستاد خبری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «کتاب‌شناسی توصیفی آثار منتخب جشنواره‌های کتاب ایران در سال 97» جمعه (6 اردیبهشت ماه) با حضور نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه‌ی خانه کتاب، سیدسعید میرمحمدصادق، پژوهشگر و معاون فرهنگی موسسه‌ی خانه‌ کتاب در غرفه خانه کتاب برگزار شد.
نیکنام حسینی‌پور در این نشست گفت: بیش از 25 جشنواره در ایران برگزار می‌شود و با توجه به حجم تولیدات کتابی که در کشور است، رصد کتاب‌ها و کیفیت‌سازی آن‌ها دشوار شده و مسئولیتی بر دوش جشنواره‌ها ایجاد کرده‎‌است. در سال‌های گذشته بحث کتاب‌شناسی، بحث مهم و تاثیرگذاری بود که توسط مولفان و یا ناشران پیگیری می‌شد.
وی ادامه داد: تمامی کتاب‌ها در جشنواره‌ها بررسی کیفیتی می‌شوند و پس از انتخاب و برگزیده‌شدن توسط سازمان‌ها و نهادهای دولتی حمایت می‌شوند و مزیت‌هایی همچون؛ ترجمه‌ی آثار و اهدای بورسیه را دریافت می‌کنند. این اقدامات باید صورت گیرد تا ما بتوانیم فرهنگ ایران را در دیگر قالب‌ها به کشورهای دیگر صادر کنیم.
وی با بیان اینکه خانه کتاب در سال گذشته آثار منتخب جشنواره‌های کتاب ایران را جمع‌آوری کرد افزود: امیدوارم این کار مورد توجه اهالی کتاب و بخصوص اهالی رسانه قرار گیرد چراکه اصحاب رسانه باید این کتاب‌ و جشنواره‌ها را نقد محتوایی کرده و به بررسی آن‌ها بپردازند.
حسینی‌پور ضمن اشاره به جمع‌آوری جوایز آثار برگزیده‌ی کتاب ایران در خارج از مرزهای ایران خاطرنشان کرد: شاید برای سال آینده جوایز آثار برگزیده‌ی کتاب ایران در مرزهای خارج از ایران نیز جمع‌آوری شود. البته در بخش معاونت فرهنگی و پژوهشی، پژوهش‌هایی صورت گرفته و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.
مدیرعامل خانه کتاب همچنین ادامه داد: در این دوره از جمع‌آوری کتاب آثار برگزیده‌ی 35 جایزه در دوره‌های مختلف در بخش‌هایی همچون کودک و نوجوان، علوم انسانی، جوایز ادبی و جوایز دوره‌ی خصوصی بررسی شده‌است.
حسینی‌پور درخصوص آسیب‌شناسی جوایز حوزه‌ی کتاب تاکید کرد: اهدای جایزه در حوزه‌ی کتاب، باید آسیب‌شناسی شده تا از ارائه‌ی کارهای تکراری پرهیز شود.
وی همچنین یادآور شد: یکی از سیاست‌های مهم ما، توجه به استان‌ها بود و ما سعی کردیم در برگزاری جشنواره‌ها، معیارهای داوری، تولید، توزیع و نشر کتاب در استان‌ها به‌خوبی عمل کنیم و به گفته‌ی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که گفته‌اند؛ ایران فقط تهران نیست، عمل کرده‌باشیم.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب در پایان گفت: در طی این سال‌ها که جایزه‌ی کتاب سال برگزار شده، ضرورت ایجاد می‌کند که ما باشگاهی برای برندگان جوایز داشته باشیم و بتوانیم از مزیت‌های بنیاد ملی نخبگان به برندگان جوایز کتاب سال بدهیم.
تولید کتاب‌های مرجع، از فعالیت‌های مهم خانه کتاب است
سیدسعید میرمحمدصادق، پژوهشگر و معاون فرهنگی موسسه خانه کتاب نیز در این برنامه گفت: یکی از فعالیت‌های مهم خانه کتاب، تولید کتاب‌های مرجع است که همگی مراجع کتاب‌شناسی اهالی کتاب، برنامه‌ریزان فرهنگی باشد. در حوزه‌ی تاریخ فرهنگی نیز این کتاب می‌تواند مرجع خوبی باشد چراکه عملکردهای 10 ساله را بررسی کند.
وی افزود: نیاز به این کتاب بسیار مبرم بود چراکه تنوعات موضوعی بسیاری در بخش‌های ملی، منطقه‌ای و خصوصی دارد و به نوعی می‌تواند نقاط ضعف و قوت جوایز و جشنواره‌ها را بیان کند. البته برای سال آینده باید بتوانیم برنامه‌ریزی و آینده‌نگری‌هایی را انجام بدهیم و رده‌ی سنی برندگان را در کتاب به‌درستی مشخص کنیم.
سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
 

به ما بپیوندید: