معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم پایانی سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران:

دولت از اقتصاد نشر حمایت می‌کند

1397/02/22-18:33

معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم پایانی سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ضمن تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ کتابخوانی بر لزوم حمایت دولت از اقتصاد نشر تاکید کرد.

به گزارش ستاد خبری و رسانه‌ای سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم پایانی نمایشگاه کتاب گفت: خوشبختانه نمایشگاه کتاب براساس گزارش‌‌های ارایه شده جای خود را هم در سطح کشور و هم در سطح بین‌المللی به عنوان یکی از نمایشگاه‌‌های برتر باز کرده است.
اسحاق جهانگیری ادامه داد: حضور چشمگیر مردم در نمایشگاه کتاب و بازدید بالاترین سطح نظام یعنی رهبر عزیز انقلاب تا آحاد مردم از اقصی نقاط کشور نشانگر فرهنگی بودن مردم ایران و موفقیت این نمایشگاه است.
وی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان، ناشران و بازدیدکنندگان نمایشگاه گفت: سیاست‌‌های خوبی در بخش فرهنگی کشور اتخاذ شده و امیدوارم در هماهنگی اصحاب فرهنگ با هیات دولت موفق عمل کنیم و اگر هم جایی نیاز به اصلاح وجود داشت اقدامات لازم را انجام دهیم.
جهانگیری با اشاره به ضرورت حمایت از کتاب گفت: کتاب در مقایسه با کالاهای فرهنگی جدید در فضای مجازی با چالش‌‌هایی روبرو شده است و دولت و وزارت ارشاد مسئولیت‌‌های در این رابطه دارند.
وی افزود: کتاب، مظهر اندیشه است و رونق آن، رونق اندیشه. اندیشه‌‌ای ماندگار می‌‌شود که از آزمون نقد پیروز بیرون بیاید و کتاب، محل رقابت اندیشه و نقد آن است.
جهانگیری ادامه داد: ما به عنوان هیات دولت در خصوص کتاب سیاستی گشوده در پیش گرفته‌ایم و زمانی اندیشه ما توانا می‌‌شود که حضور رقیب را تحمل کنیم.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه رونق نشر، مستلزم حضور فعال همه‌ی ذینفعان و رسیدگی به مشکلات آنان به صورت موردی است، گفت: دولت، بخش خصوصی و آحاد شهروندان نسبت به جایگاه اهالی نشر و کتاب باید حساس باشند. تعطیلی هر کدام از واحدهای نشر ضربه‌ی بزرگی به فرهنگ کشور می‌‌زند و برخی تصور می‌‌کردند در دوره‌ی فضای مجازی کتاب می‌‌میرد، اما کتاب حیات مجددی پیدا کرده و مهم این است که دولت، وزارت ارشاد و اهل فرهنگ در این حیات مجدد آن طور که شایسته است نقش خود را ایفا کند.
ترویج کتاب، ترویج اندیشه، منطق و عقلانیت است
وی با بیان اینکه ترویج کتاب جزو سیاست‌‌های اصلی دولت و نهادهای عمومی است، تاکید کرد: ترویج کتاب یعنی ترویج اندیشه، منطق و عقلانیت. معجزه‌ی دین ما کتاب است و باید به دنبال این باشیم که ترویج کتاب به صورت جدی‌تر در پیش گرفته شود. شعار نمایشگاه امسال با عنوان «نه به کتاب نخواندن» در همین راستا انتخاب شده است. ما باید کتاب را به متن زندگی مردم برگردانیم.
جهانگیری خاطرنشان کرد: برای سنجش میزان معرفت‌جویی مردم، استقبال از کتاب بهترین معیار است. دولت باید در راستای ترویج کتابخوانی همه‌ی اجزای نشر را مورد توجه قرار دهد. ما باید به نوقلمان مثل پیشکسوتان توجه کنیم. مرکزنشینان و مناطق دورافتاده به صورت توأمان باید مورد توجه قرار گیرند. به نسل جوان هم به عنوان مهمترین اهرم توسعه ی کشور باید توجه بیشتری کرد. همچنین اقتصاد نشر نیاز به توجه بیشتری دارد. من معتقدم هرکاری اقتصادی نباشد در ادامه‌ی حیات با مشکل روبرو می‌‌شود.
معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: گاهی کتاب‌‌هایی که با زحمت بیشتر نوشته می‌‌شود تیراژ پایین‌تری دارد و هزینه‌ی آن بسختی تامین می‌‌شود. دولت باید با ابزاری مثل مالیات کمک کند تا اقتصاد نشر اصلاح شود.
وی با بیان اینکه نمی‌‌توان با اعمال محدودیت از اقداماتی که با سلایق ما سازگار نیست جلوگیری کرد، تاکید کرد: به محض ایجاد محدودیت، بازارهای نشر در کشورهای فارسی‌زبان اطراف ما رونق پیدا می‌‌کند و امکان پیشرفت به کشورهای دیگر یا فضای مجازی منتقل می‌‌شود.
جهانگیری با اشاره به اینکه محدودیت هیچ‌جا جوابگو نیست، تاکید کرد: دولت باید در عرصه‌ی حمایت از آزادی فرهنگ راهی را که پیش گرفته با قدرت ادامه دهد. شفافیت باید در سرلوحه‌ی اقدامات ما قرار گیرد. ما از اقدامات شایسته‌ی وزارت ارشاد در این راستا حمایت می‌‌کنیم.
وی همچنین یادآوری کرد: کار نشر باید به اهل این صنعت سپرده شود ما هم باید به توانمند شدن اهالی نشر کمک کنیم و مقررات و ممیزی‌‌های بی‌مورد را از این حوزه حذف کنیم تا ناشران به آرامش بیشتری به کار خود ادامه دهند.
جهانگیری در ادامه گفت: عقلانیت، مدارا و تدبیر که پایه‌‌های اصلی حکومت و ملت ایران است باید تقویت شود و ما در مقطع فعلی بشدت به این عناصر نیازمندیم.
وحدت و انسجام درونی، مهمترین برگ برنده ایران
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: پس از تشکیل دولت آقای روحانی مهمترین چالش پیش روی ما تحریم‌‌های ظالمانه علیه کشور، ایجاد فضای بی‌اطمینانی در اقتصاد کشور و ایجاد فضای ایران‌هراسی در سطح بین‌المللی بود. ایران در یک مذاکره‌ی قوی موفق شد توافقنامه‌ی برجام را نهایی کند. برجام تفاهم‌نامه‌ی چندجانبه است که به تصویب شورای امنیت رسیده است. امریکا پس از توافق برجام هیچ حرکت جدی در راستای اجرای آن انجام نداد و پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدیدِ این کشور این موضوع تشدید شد.
وی با اشاره به خروج امریکا از برجام در هفته‌ی گذشته گفت: پیش از خروج امریکا از برجام، در یک نظرسنجی بیش از شصت درصد مردم امریکا با این حرکت مخالفت کرده بودند اما امریکا هم به مردم و هم به هم‌پیمانان خود در اتحادیه‌ی اروپا دهن‌کجی کرد و با هماهنگی رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی از برجام خارج شد.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه تفاهم، وحدت و انسجام درونی کشور مهمترین برگ برنده‌ی ما در مقطع فعلی است، گفت: ما باید از سرمایه‌‌های مهمی که در اختیار داریم استفاده‌ی مطلوب کنیم که یکی از عظیم‌ترین آنها قدرت دیپلماسی کشور است. ما باید با قدرت خود فضای مثبت بین‌المللی را نسبت به ایران زنده نگاه داریم.
جهانگیری با بیان اینکه کار دوم ما مدیریت اقتصادی کشور است گفت: امریکایی‌‌ها تصور می‌‌کردند اقتصاد ایران با خروج آنان از برجام متلاشی می‌‌شود اما وقتی ترامپ خروج از برجام را اعلام کرد در شاخص‌‌های اقتصادی کشور کمترین اتفاقی نیفتاد. 
وی همچنین تاکید کرد: ما باید روابط خود با کشورهای دوست را تقویت کنیم ضمن اینکه چین، روسیه و آن دسته از کشورهای اتحادیه‌ی اروپا که برجام را امضا کردند توافق دارند که مفاد برجام اجرا خواهد شد.
 
سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: