رئیس سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران تاکید کرد

ضرورت تکمیل زیرساخت‌ها و رفع کاستی‌های شهر آفتاب

1396/02/23-17:29

رئیس سی‌‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اعلام افزایش دوازده درصدی فروش کتاب در نمایشگاه امسال میزان حمایت مالی دولت از فعالان این حوزه فرهنگی را در مجموع 17 میلیارد ریال عنوان کرد و با اشاره به برخی کاستی‌ها در زیرساخت‌های نمایشگاه شهر آفتاب گفت: برازنده جامعه‌ای که اینچنین فرهنگ دوست و فرهنگ پرور هستند نیست که با چنین رنج و سختی‌ای اقامت فرهنگی بگزینند.
به گزارش ستاد امور رسانه و خبری سی‌‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران،  سیدعباس صالحی در مراسم اختتامیه سی‌‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از افزایش تعداد بازدیدکنندگان از این رویداد فرهنگی خبر داد و گفت: با وجود شرایط داغ سیاسی و اجتماعی کشور صدهزار نفر به تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه امسال اضافه شد.
 
افزایش بازدید از نمایشگاه کتاب تهران
وی در این مورد با بیان اینکه از چهارسال پیش یک گروه جمعیت شناس متخصص به صورت غیرمحسوس و با متولوژی دقیق به بررسی آمارهای نمایشگاهی پرداختند، توضیح دادند: در روز نهم نمایشگاه بیست و نهم در مجموع  147هزار و 346 نفر از نمایشگاه کتاب بازدید کردند که این رقم در نمایشگاه سی‌اُم به 245 هزار نفر افزایش یافت.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه در روز نهم نمایشگاه پارسال 204 هزار و 400 نفر به نمایشگاه تهران رفتند، گفت: این رقم در نمایشگاه سی‌اُم به 291 هزار نفر رسید که این افزایش قابل توجهی را نشان می‌‌دهد.
صالحی با تاکید بر اینکه این آمارها که از سوی یک گروه جمعیت شناسی گردآوری شده و هم از نظر اجتماعی و فرهنگی دارای اهمیت بسیار است، گفت: در نمایشگاه بیست و هشتم و بیست و نهم نیز این تعداد  بازدیدکنندگان در روزهای مختلف کمتر از جمعیت موجود در نمایشگاه کتاب امسال برآورد شده است.
 
افزایش فروش کتاب در نمایشگاه سی‌اُم
وی در مورد وضعیت فروش کتاب در این رویداد بزرگ فرهنگی نیز با اشاره به اینکه در سال 1395 در مجموع 5/69 میلیارد ریال کتاب در نمایشگاه به فروش رفته بود از افزایش این رقم به 5/76میلیارد ریال در نمایشگاه سی‌اُم خبر د اد.
به گفته صالحی این رقم تنها براساس میزان تراکنش انجام شده از سوی بانک شهر برآورد شده است و به طور قطع با احتساب خریدهای نقدی و چکی میزان فروش کتاب در نمایشگاه بین‌المللی بسیار بیشتر از این‌هاست.
وی در مورد میزان حمایت‌های مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این رویداد فرهنگی و فعالان حوزه نشر نیز با اشاره به مجموع 17 میلیارد ریالی این ارقام گفت: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 10 میلیارد ریال بن دانشجوی، 5 میلیارد ریال بن مشارکتی از سوی نهادهای مختلف و وزارت ارشاد توزیع شد.
رئیس سی‌‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: در نمایشگاه امسال 5/1 میلیارد ریال شامل بن دانش آموزی و تجهیز 500 مدرسه در استان‌ها نیز به این گروه تعلق گرفت.
صالحی همچنین با اشاره به آیین نامه نمایشگاه کتاب تهران گفت: در این رویداد فرهنگی معادل هزینه غرفه از ناشران خرید انجام شده است.
 
ضرورت تکمیل زیرساخت‌های نمایشگاه کتاب
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خویش ضمن تشکر از شهرداری تهران به خاطر برپایی محل برگزاری نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب به برخی کاستی‌ها در این مورد نیز اشاره کرد: نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب منتقل شد زیرا این مجموعه کاملا نمایشگاهی است. به طور قطع بی توجهی به این زحمات بی‌انصافی است.
صالحی افزود: اما تا زمانی که زیرساخت‌های نمایشگاه تکمیل نشود نگرانی‌های موجود در مورد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برقرار خواهد بود .
وی با بیان اینکه باید تمام بخش‌های نمایشگاه در سالن‌های مستقف برگزار شود به اسکان برخی از غرفه‌های نمایشگاه سال گذشته امسال در زیر چادر گلایه و تاکیدکرد: نمایشگاه کتاب در سالن‌های زیر چادر از نفس می‌‌افتد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به بارندگی امسال که منجر به آب گرفتگی در برخی از غرفه‌های نمایشگاه شد و با بیان اینکه مسوولان نمایشگاه و وزارت ارشاد به خاطر این موضوع از مردم عذرخواهی کردند، گفت: زمانی می‌‌توان از بروز چنین اتفاق‌هایی جلوگیری کرد که زیرساخت‌های نمایشگاهی شهر آفتاب درست شده باشد.
وی در عین حال با بیان اینکه  اعتبارات لازم برای تکمیل زیرساخت‌ها ابراز امیدواری کرد: سال آینده مردم و ناشران به جای چادرها فعالیت فرهنگی خود را در سالن‌های مسقف انجام دهد.
وی تاکید کرد: شأن مردم ایران بالاتر از آن است که در چنین شرایطی قرار گیرد.
رئیس سی‌‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با این توضیحات و با بیان اینکه من نه سیاسی هستم و نه سیاست بلدم گفت: شایسته نیست که مردمی که اینچنین فرهنگ‌دوست و فرهنگ‌پرور هستند اقامت فرهنگیشان با چنین رنج و سختی همراه باشد.
صالحی بار دیگر با اشاره به زحمت‌های زیادی مسوولان شهرداری در شهر آفتاب و با بیان اینکه نباید تلاش چندماهه این افراد را نادیده گرفت: بر لزوم تکمیل زیرساخت‌های شهر آفتاب تاکید کرد و گفت: مسوولان وزارت ارشاد و نمایشگاه کتاب منتظر می‌‌مانند تا اتفاق‌های خوبی در حوزه زیرساخت‌های این محل به زودی رخ دهد.
 
مراحل نهایی واگذاری نمایشگاه کتاب به ناشران
وی با اشاره به اینکه نمایشگاه سی‌اُم کتاب تهران مراحل اولیه واسپاری را طی کرده و می‌‌کند به صحبت‌های وزیر ارشاد در این زمینه اشاره کرد و گفت: به زودی مراحل نهایی واگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به تشکل‌های ناشران انجام خواهد شد.
رئیس سی‌‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به همکاری اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران و اتحاديه شركت هاي تعاوني ناشران (آشنا)به عنوان دو تشکل معتبر در این زمینه اعلام کرد: از فردا می‌‌خواهیم کلید سی‌‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به دست تشکل‌های حوزه نشر بسپاریم و از آنها می‌‌خواهیم با نگاهی به قوت و ضعف نمایشگاه سی‌اُم مراحل اجرای نمایشگاه آینده را شروع کند.
صالحی تاکید کرد: وزارت ارشاد منتظر است که از همین فردا ناشران برنامه‌های خود را برای نمایشگاه سی و یکم به وزارتخانه اعلام کنند.
رئیس سی‌‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین در سخنرانی خود از حمایت‌ها و حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کرد و از فعالان نشر، مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، شهرداری تهران و نهادهای وابسته به آن، بانک شهر، استانداری، پلیس راهور و ده‌ها نهاد و موسسه دیگر که در برپایی نمایشگاه سی‌اُم همکاری کرده بودند تشکر و قدردانی کرد.
صالحی در پایان تصریح کرد: ان‌شالله این رویداد بزرگ فرهنگی صدها سال بپاید و بماند.
سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

به ما بپیوندید: