رحماندوست دردانشگاه ذاکرحسین دهلی نو

سابقه ادبیات کودک درایران به حدود یک قرن برمی گردد

1395/10/25-09:13

مصطفی رحماندوست شاعر ونویسنده کشورمان که به عنوان مهمان ویژه غرفه ایران درنمایشگاه کتاب دهلی نوحضوردارد دردانشگاه ذاکرحسین درخصوص سابقه ادبیات کودک در ایران گفت: سابقه ادبیات کودک در ایران حدود 100سال است.

به گزارش روابط عمومی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، مصطفی رحماندوست شاعر ونویسنده کشورمان به دعوت دپارتمان زبان فارسی دانشگاه ذاکر حسین که قدیمی ترین دانشگاه دهلی نو است در آغاز سال تحصیلی این دانشگاه درکلاس درس دانشجویان سال اول زبان فارسی این دانشگاه حضوریافت.

رحماندوست درخصوص ادبیات کودک و نوجوان گفت: یکی از مهم ترین اهداف خلق اثرادبی برای کودکان آشنا ساختن آنها با ارزش واقعی زندگی است. کودکان و خردسالان به اشعارکوتاه و آهنگین مانند لالایی علاقه بیشتری ازخود نشان می دهند. بخشی از این ترانه ها ممکن است جنبه های آموزشی نداشته باشد اما به عنوان ادبیات کودک لحاظ می شود که به این گونه آثار"هیچانه" یا "مهملات" گفته می شود.

وی درخصوص ارتباط ادبیات کودک با سطح آموزش و سواد کودک گفت: با بالا رفتن سن کودک ادبیات کودک و نوجوان با سطح آموزش و سواد کودک ارتباط مستقیم دارد که می توان آن را به دوره قبل از تولد و قبل از آغاز به تحصیل تقسیم کرد.

این شاعر و نویسنده کودک درمورد سابقه ادبیات کودک در ایران گفت: ادبیات کودک درایران حدود 100 سال سابقه و قدمت دارد. دراین حوزه من کارخود را از 40 سال گذشته آغازکرده ام. 3 نسل درایران با اشعار و آثارمن آشنا هستند.

رحماندوست درپایان تعدادی ازاشعارخود را به زبان انگلیسی و فارسی برای حاضران خواند و مورد تشویق قرارگرفت.

درادامه این نشست دکترسلیم ملک رئیس دپارتمان بخش فارسی دانشکده ذاکر حسین گفت: زیبائی هرشعری به زبان مبدا شعر است و بعد از ترجمه شعر از زیبایی آن کاسته می شود. به همین دلیل است که شعر هیچ وقت به درستی ترجمه نمی شود.

وی درادامه گفت: بسیاری ازشهرهای هند دارای تاریخ کهن هستند. دراین تاریخ کهن آثارفراوانی وجود دارد که در آن ها می توان نشانی از حضور و تاثیر ایران یافت به صورتی که ما برای این که ایران را بشناسیم به جای سفر به ایران می توانیم به شهرهای خودمان سفر کنیم و با فرهنگ ایران آشنا شویم.

دکتر سلیم درپایان سخنان خود به دانشجویان تاکید داشت تا با تمرین، پشتکار و مطالعه به یادگیری زبان فارسی بپردازند. چرا که این زبان دارای ریشه و فرهنگ غنی است.

موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با نمایش 500 عنوان کتاب درغرفه ای به مساحت 18 مترمربع در بیست و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب دهلی‌نو حضوردارد. این نمایشگاه 26 دی ماه به کار خود پایان می دهد.

 

 

به ما بپیوندید: