شهرام نیا در نشست خبری عنوان کرد

حضور ۲۰۰ فعال نشر ایران در فرانکفورت/غرفه ۳۰۰ متری در بلگراد

1395/07/25-15:09

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از حضور ۲۰۰ فعال نشر ایرانی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و تخصیص فضای ۳۰۰ متری برای ایران در نمایشگاه کتاب بلگراد خبر داد.

به گزارش روابط عمومی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، نشست خبری حضور ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب  فرانکفورت و بلگراد صبح امروز با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و مدیرکل همکاری‌های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در این نشست امیرمسعود شهرام نیا در سخنانی با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب فرانکفورت را باید گردهمایی سالانه اهالی نشر به شمار آورد گفت: امسال سومین سالی است که ایران درقالب یک غرفه تجمیعی و به نام ایران در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کند. غرفه ایران در بخش بزرگسال در سالن شماره ۵ و در فضایی به مساحت تقریبی ۲۰۰ متر برگزار می‌شود و غرفه بخش کودک نیز در سالن سه و به مساحت تقریبی ۴۰ متر برپا می‌شود. در بخش بزرگسال تلاش ما این بود به شکل و شمایلی قابل دفاع در طراحی دست پیدا کنیم و در بخش محتوایی نیز  بر اساس فراخوانی که منتشر کردیم ۱۱ ناشر و یک آژانس ادبی و در بخش کودک نیز ۶ ناشر  و به همراه آنها پنج تشکل نشر شامل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران؛ مجمع ناشران دفاع مقدس و مجمع ناشران انقلاب اسلام، انجمن زنان ناشر و انجمن ناشران دانشگاهی نیز در نمایشگاه حاضر به حضور شدند.

وی افزود: در این دوره تلاش ما این بود که ناشران علاقه مند به فعالیت جهانی در غرفه نشر ایران حضور پیدا کنند و وظایف دیگری مانند طراحی دکور، حمل بار و هماهنگی‌ها توسط موسسه انجام شد. از سوی دیگر دوستان رایزنی فرهنگی ایران در آلمان نیز امسال با پیشنهاد ما غرفه‌ای جدا ندارند و فعالیت خود را در غرفه ما تجمیع کرده‌اند.

به گفته شهرام‌نیا امسال حدود ۲۰۰ فعال نشر ایران و ۱۰ نویسنده در نمایشگاه کتاب فرانکفورت از سوی ایران حضور دارند.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در ادامه با اشاره به برگزاری روز ایران درنمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: در این مراسم ویژه سفیر ایران در آلمان نیز حضور خواهد داشت و برای نخستین بار نیز روزی با عنوان روز ادبیات کودک برگزار می‌کنیم که در مراسم آن آقای فرهاد حسن‌زاده به عنوان نامزد دریافت جایزه آندرسن نیز حضور خواهد داشت.

وی همچنین ارائه پیشنهادهای ایران برای گرنت و معرفی طرح تاپ(حمایت از ترجمه آثار ایرانی به سایر زبان‌ها) را از دیگر برنامه‌های ایران در این دو نمایشگاه معرفی کرد.

شهرام نیا همچنین با اشاره به غرفه ایران در نمایشگاه کتاب بلگراد از مساحت تخصیص یافته ۳۰۰ متری برای آن خبر داد و گفت: طراحی دکور این نمایشگاه نمادی است از نگارگری و خطاطی ایرانی و طی برگزاری آن ۸ نویسنده که در مابین آنها برخی از اهالی سینما نیز حضور دارند به غرفه ایران می‌آیند.

وی از حضور ۱۱ ناشر ایرانی و اجرای برنامه‌های ویژه برای معرفی نمایشگاه کتاب تهران، صنعت چاپ در ایران و معرفی تصویرگران ایرانی در این نمایشگاه خبر داد و افزود: ۵۰ اثر تصویرگری پس از فراخوان منتشر شده از سوی انجمن تصویرگران برای حضور در این نمایشگاه انتخاب شده که توسط دو نفر از تصویرگران ارائه و معرفی خواهد شد.

شهرام نیا همچنین از ارائه ۸۰ عنوان کتاب دو زبانه و ۲۰۰ عنوان کتاب کودک و نوجوان و نیز ۲۵۰ اثر منتخاب ادبیات معاصر ایران و نیز برگزاری ۳۰ نشست در غرفه ایران خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای میان دو نمایشگاه کتاب تهران و بلگراد نیز در جریان حضور ایران در این رویداد امضا خواهد شد.

به ما بپیوندید: