امیرمسعود شهرام نیادرنشست خبری نمایشگاه کتاب مسکو

طرح تاپ برای نخستین‌بار در مسکو رونمایی می‌شود

1394/06/07-14:22

مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در نشست خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو با بیان این‌که اولویت گرنت ایران، حمایت از ترجمه آثار فارسی به زبان‌های غیرفارسی است، گفت: در این نمایشگاه برای نخستین‌بار طرح تاپ (طرح حمایت از ترجمه کتب علوم انسانی به زبان روسی( رونمایی خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، امیرمسعود شهرام‌نیا در نشست خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو اظهار کرد: فرصت حضور در نمایشگاه‌ کتاب به‌عنوان مهمان ویژه، به ما کمک می‌کند علاوه بر تبادل فرهنگی به‌ویژه در عرصه چاپ و نشر، در حوزه معرفی فرهنگ و هنر ایرانی نیز کوشا باشیم.
وی ادامه داد:‌ برنامه‌های حضور ایران در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو با وجود مسائل و مشکلات فراوانی که در پیش راه بود، با همدلی و همزبانی به خوبی برنامه‌ریزی شد به طوری که اکنون برای یک حضور پُررنگ و مثبت در این نمایشگاه آماده‌ایم.
 

مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران اظهار کرد: در این راستا از حدود 8 ماه پیش، گفت‌‌وگوهای خود را آغاز کردیم و به طور دقیق، بعد از اتمام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سال جاری عملیات اجرایی نمایشگاه کتاب مسکو با وجود برخی مشکلات مالی آغاز شد.
شهرام‌نیا توضیح داد: خوشبختانه در دیداری که با معاون آژانس فدرال کتاب و نشر روسیه داشتم بسیاری از مشکلات برطرف شدند و به توافق رسیدیم که به ازای مهمان‌ ویژه شدن مسکو در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، فضای ایران به فضای 300 متر مربعی و چند فضای جانبی تبدیل شود. بر این مبنا، کار طراحی غرفه جمهوری اسلامی ایران را بر اساس خطاطی، مینیاتور و نگارگری ایران آغاز و 5 گروه برنامه را تهیه و تنظیم کردیم؛ گروه نخست، ناشران هستند که با انتشار فراخوان از طریق رسانه‌ها از تمامی ناشران، نویسنده، مترجمان زبان روسی و علاقه‌مندان در این حوزه دعوت شد تا در این نمایشگاه حضور یابند. اسامی ناشران و نهادهای حاضر در این نمایشگاه عبارتند از انتشارات شباویز، انتشارات بین‌الملل حافظ مجمع ناشران دفاع مقدس، مؤسسه فرهنگی نعیم، انتشارات سمت، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، انتشارات جامعه‌المصطفی، انتشارات دانشگاه تهران، باغ کتاب تهران، انتشارات علامه جعفری، انتشاران ایران‌شناسی، بنیاد سعدی، انتشارات شمع و مه و خبرگزاری ایکنا.
وی با اشاره به گروه دوم برنامه‌ها در نمایشگاه کتاب مسکو گفت: اجرای برنامه‌های هنری یکی از برنامه‌هایی است که برای حضور ایران در این دوره از نمایشگاه کتاب مسکو در نظر گرفته شده است. در این زمینه از هنرمندان مطرح و برجسته کشور مانند امیرهوشنگ آقامیری، مینیاتور، نگارگر و کتاب‌آرا، مجتبی سبزه، خوشنویس، نقاش و خطاط، مریم زینتی، تذهیب‌کار، علیرضا آقامیری، مینیاتور، نگارگر و کتاب‌آرا، مجتبی ایوبی، قلم‌زن و خاتم‌کار، محمود شیربچه، معرق‌کار، ریاضی، کاریکاتوریست، مهشید دارابی، تذهیب‌گر و سارا دستمال‌چی، تذهیب‌گر دعوت به عمل آمده است. همچنین گروه موسیقی نغمه، گروه موسیقی وزیری به سرپرستی کیوان ساکت، گروه نمایش راگا به سرپرستی حسین ربیعی و گروه نمایش کودک به سرپرستی خانم محمد در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
شهرام‌نیا از حضور نویسندگان به عنوان گروه سوم برنامه‌های ایران در این نمایشگاه خبر داد و گفت: برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی با حضور نویسندگان مطرح کشور همچون هوشنگ مرادی‌کرمانی، آبتین گلکار، میرجلال‌الدین کزازی، گودرز رشتیانی، گروس عبدالملکیان، علی اصغر محمدخانی، دکتر محسن شجاعی، دکتر سیدحسن زهرایی، دکتر حمید هادوی، دکتر سیدغیاثی ندوشن، دکتر مهدی طاهری، دکتر مهناز نوروزی و دکتر غلامعلی چگنی‌زاده از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در غرفه ایران اجرا می‌شود. این نشست‌ها با عنوان پل ادبی ایران و روسیه به صورت روزانه در محل غرفه ایران و سالن کنفرانس A برگزار می‌شود.
وی با اشاره به گروه چهارم برنامه‌های ایران در نمایشگاه کتاب مسکو گفت: جشنواره تصویرگری ایران در قالب آرزوهای کودکانه ایرانی با حمایت مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو می‌رود و به صورت دیوار تصویرگری به نمایش درمی‌آید. تصویرگران در این حرکت آرزوی کودکی خود یا آرزوی یک کودک ایرانی را به تصویر می‌کشند. آرزوهای کودکی می‌تواند خواسته یا دعای یک کودک باشد. در جشنواره یک دنیا آرزوی کودکانه که با مشارکت 433 تصویرگر جوان ایران برگزار شد 451 اثر خلق شد که از آن میان 70 اثر برگزیده و در غرفه ایران به نمایش گذاشته می‌شود.
مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران درباره گروه پنجم برنامه‌های ایران در نمایشگاه کتاب مسکو گفت: برگزاری روز ایران یکی از برنامه‌های تدارک دیده شده در غرفه ایران در نمایشگاه کتاب مسکو است. برای این برنامه که 14 شهریور ماه در محل غرفه ایران برگزار می‌شود برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری مانند سخنرانی سفیر ایران در مسکو، سخنرانی معاون فرهنگی وزارت ارشاد، شعرخوانی، سخنرانی کوتاه نویسندگان مطرح کشور، اجرای موسیقی زنده، اجرای نمایش، تجلیل از ایران‌شناسان روسی و پذیرایی به سبک ایرانی در نظر گرفته شده است.
شهرام‌نیا با اشاره به دیگر برنامه‌های غرفه ایران در نمایشگاه کتاب مسکو اظهار کرد: در این دوره از نمایشگاه کتاب مسکو از کتاب دو زبانه فارسی روسی «بوستان سعدی»، کتاب‌های «فهرست گنجینه‌پژوهی ولایمیر مینورسک»، «روزهای یک عشق»، «آهی که رفته بر باد»، ترجمه روسی «شما که غریبه نیستید»، «ایران»، ویرایش جدید کتاب «آموزش زبان فارسی»، «نظام انتخابات در ایران مساله‌ها و تضادها» و «اطلس جنگ به زبان روسی» رونمایی خواهد شد. همچنین در این نمایشگاه کتابی با موضوع نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی عرضه خواهد شد.
شهرام‌نیا بیان کرد: در این نمایشگاه تفاهم‌نامه‌ای بین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو مبنی بر استمرار مباحث مبادله رایت و مهمان ویژه و همچنین اعزام نویسندگان امضا خواهد شد.
وی عنوان کرد: علاوه بر فضایی که به ایران در داخل محوطه نمایشگاه اختصاص داده شده یک فضای دیگر در پارک ولنگا نیز برای عرضه آثار هنری ایرانی اختصاص داده شده است.
مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در پایان سخنانش از افتتاح بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب مسکو در تاریخ 11 تا 15 شهریورماه (2 تا 6 سپتامبر) 2015 در محل پارک ودن خواه خبر داد و گفت: در این مراسم رئیس دومای روسیه حضور خواهد داشت افتتاحیه این نمایشگاه با حضور دکتر صالحی یا دکتر جنتی با اجرای موسیقی زنده ایرانی انجام خواهد شد.
در پایان این مراسم، سیدعباس صالحی و امیرمسعود شهرام‌نیا پوستر ایران در نمایشگاه کتاب مسکو را رونمایی کردند.

به ما بپیوندید: