نشست تخصصی«آشنایی با فرآیند‌های مغز در مطالعه» برگزار شد

1394/02/27-10:50

نشست تخصصی«آشنایی با فرآیند مغز در مطالعه» با حضور مینو امین زاده، روانشناس و پژوهشگر، عصر شنبه 26 اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم  نمایشگاه  کتاب برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مینو امین‌زاده روانشناس و پژوهشگر، در ابتدای این نشست با تاکید بر شناخت ویژگی‌های مغز در توانمندسازی ذهن برای مطالعه، گفت: اگر بتوانیم جریان مطالعه و یادگیری در مغز را بشناسیم، بهتر می‌توانیم از مغزمان برای انجام کارهای مختلف از جمله حفظ کردن و به خاطر سپردن متن‌های مختلف از کتاب‌ها، استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های و انجام تمرین‌های مختلف می‌توان توانمندی مغز را افزایش داد، گفت:  انجام مجموعه تمرین‌های مختلف به استفاده درست و افزایش به کارگیری سلولی و کارایی مغز منجر می‌شود، فکر کردن به تنهایی برای انجام کارهای مختلف کافی نیست و اجرا کردن مهمتر از فکر کردن است، استفاده از دانسته‌ها و دانش و جرئیات آموخته‌شده در تمرین‌ها به کارکرد و بهر‌ه‌برداری مناسب از مغز کمک می‌کند، به عنوان مثال تا جایی که امکان دارد از انجام دادن کارها به طور همزمان و منفی فکر کردن در موضوعات مختلف، باید پرهیز کنیم، زیرا سرعت مغز را پایین می‌آورد و در نتیجه ذهن خوب کار نمی‌کند.
وی با بیان اینکه ذهن اغلب افراد دچار آشفتگی‌هایی است که موجب اختلال در عملکرد مغز می‌شود، افزود: باید آشفتگی مغز را سر و سامان دهیم تا خلاقیت ذهنی را بالا ببریم، در تمرین اول باید به مغز یاد بدهیم که به یک موضوع در زمان مشخص بپردازد و به موضوع‌ها تک تک فکر کنیم. به عنوان مثال هر دقیقه به یک موضوع فکر کنیم، در این تمرین مدیریت و مهارت استفاده از سلول‌های مغزی را می‌آموزیم.
این متخصص روانشناسی گفت: در تمرین دوم  باید ابتدا بدانیم ذهن انسان در جسم تسلط دارد و با احساس ناراحتی، جسم نیز ناراحت شده و در چهره نمایان می‌شود، بنابراین باید با ایجاد احساس خوشایند، کتاب بخوانیم و به کودکان این حس را انتقال دهیم ؛ در علم روانشناسی ثابت شده اگر کاری با لذت و احساس شادی همراه شود، فعالیت بیشتر شده و مهمتر از آن در کتابخوانی مطالعه بیشتر می‌شود.
 وی گفت: تغییر تنوع در منزل و جابه‌جایی وسایل و افزایش زاویه دید، نیز می‌تواند آشفتگی مغز را نظم دهد تا خلاقیت تقویت شود، باید بتوانیم مهارت‌های شش‌گانه  اعم ازحس بویایی، بینایی، چشایی و لامسه را بالا ببریم. نتایج تحقیقات متعدد نشان داده است والدینی که احساس خوشایندی در هنگام مطالعه دارند و این حس خوشایند را به فرزندان خود منتقل می‌کنند، در ترویج کتابخوانی در خانواده موفق ترند به طوری که برخی از کودکان با تقویت حس بویایی، حتی از بوییدن کتاب‌های تازه منتشر شده لذت می‌برند.
امین زاده با بیان اینکه درمطالعه ابتدا باید مغز آرامش داشته باشد، گفت: اگر ذهن به آرامش برسد، ما موفق می‌شویم خیلی از کارهایمان را با برنامه صحیح انجام دهیم، هر شخص باید عوامل موثراز جمله خوشحالی و دوری از استرس، خلق و خوی مناسب جهت مطالعه، را که سبب تقویت یادگیری در مغز می‌شود، به کار گیرد.
وی عنوان کرد: یادگیری و تمرکز در مغز 45 دقیقه اتفاق می‌افتد. بعد از آن مغز احتیاج به استراحت دارد، بنابراین برای جلوگیری از خستگی ذهن،  باید با ایجاد احساس خوشایند به کاری که لذت می‌بریم به عنوان مثال به گوش دادن موسیقی، دیدن مناظر طبیعی  یا نوشیدن یک لیوان آب سرد، بپردازیم و سپس بعد از استراحت ذهن، دوباره مطالعه را از سر بگیریم.
وی به خانواده‌های ایرانی برای جذب فرزندانشان به کتاب پیشنهاد کرد: به جای خرید دکور‌های گران که هیچ سودی ندارد اگر سعی کنیم یک کتابخانه کوچک در منزل ایجاد کنیم و کودکان را در منظم کردن کتاب‌ها براساس حرف الفبا مشارکت دهیم قدری احساس خوشایند برایشان ایجاد می‌کنیم که به سمت کتاب جذب شوند.

امین‌زاده گفت: برای ترویج کتابخوانی از همان دوران کودکی باید خانواده‌های مثبتی داشته باشیم، خانواده‌ای که دائم از نبود وقت برای کتاب خواندن و خریدن کتاب حرف می‌زند، نمی‌تواند حس خوبی را در فرزند خود به وجود آورد در نتیجه چیزی که همه از آن رنج می‌برند، یعنی گریزان بودن فرزندان از درس و مدرسه و نخواندن کتاب اتفاق می‌افتد.

بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران از 16 اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا امروز شنبه26 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» برپاست.

به ما بپیوندید: