سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه:

وظایف تشکل‌های نشر در نمایشگاه 28 مشخص شد

1393/11/02-11:00

سومین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز چهارشنبه (اول بهمن‌ماه) با ریاست سید عباس صالحی رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

بر اساس گزارش روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود آموزگار سخنگوی شورای سیاست‌گذاری درباره مصوبات این جلسه گفت: در این جلسه تفاهم‌نامه امضاء شده بین نمایندگان اتحادیه و تشکل‌های نشر با موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی مطرح شد و به تصویب شورای سیاست‌گذاری رسید. بر اساس متن این تفاهم‌نامه کل مدیریت اجرایی نمایشگاه در یک پروسه 3 ساله به تشکل‌های نشر واگذار خواهد شد.

وی افزود: به استناد صورتجلسه فوق مدیریت و اجرای کمیته‌های ناشران داخلی، ناشران بین‌الملل، فعالیت‌های علمی، فرهنگی و سرای اهل قلم، فعالیت‌های جنبی و اطلاع‌رسانی به صورت کامل به تشکل‌های نشر واگذار خواهد شد. در خصوص کمیته‌های مستند سازی، ارزیابی و روابط‌ عمومی نیز مصوب شد تا موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و تشکل‌های نشر به صورت مشترک به فعالیت بپردازند.

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری درباره دیگر مفاد این تفاهم‌نامه مشترک گفت: همچنین مصوب شد تا تشکل‌های نشر به صورت موثر در شورای برنامه‌ریزی، کمیته قراردادها، کمیته تشریفات، کمیته پشتیبانی، کمیته رفاهی، کمیته هماهنگی با نهادهای همکار و کمیته نظارت و ارزشیابی حضور داشته باشد.

آموزگار ادامه داد: موضوع ارایه بن‌های دانشجویی و طلاب یکی دیگر از صورتجلسات امروز بود. در مورد بن‌های دانشجویی و طلاب با توجه به اینکه نظر شورا مستلزم مشارکت دانشگاه و حوزه علمیه است، پیشنهاد شد که بن‌ها به نام اشخاص صادر شود و صرفا محدود به زمان برگزاری نمایشگاه باشد. همچنین تصمیم گرفته شد تا با همکاری ناشران و با استفاده از نرم افزارهای معین، مشخص شود بن‌های اختصاص یافته صرف خرید چه کتاب‌هایی شده است تا از این طریق نظارت بیشتری بر توزیع بن‌ها صورت گیرد. در مورد بن‌های مشارکتی با موسسات نیز مصوب شد تا به منظور بررسی دقیق‌تر دستورالعمل، کارگروهی متشکل از نمایندگان تشکل‌های نشر، معاونت امور فرهنگی و شورای سیاست‌گذاری تشکیل شود و به بحث و کارشناسی درباره آن بپردازد.

در سومین جلسه شورای سیاست‌گذاری سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی، سیدرضا صالحی امیری رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، علي‌اكبر اشعري مشاور راهبردی پروژه باغ کتاب، مرتضی کاظمی مشاور اقتصاد فرهنگ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، مهدی اسماعیلی‌راد رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران، همایون امیرزاده مشارو علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی، امیر مسعود شهرام‌نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، علی شجاعی صائین مدیر اداره توسعه کتاب و کتابخوانی، علیرضا کرمانی دبیر شورای سیاست‌گذاری بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران و علی اصغر سیدآبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی حضور  داشتند.

 

به ما بپیوندید: